Экологическое воспитание на уроках родного языка и ...

Модераторы: Куватова Г.Д., Сулейманов Р.Ф.

Re: Экологическое воспитание на уроках родного языка и ...

Сообщение Сулейманов Р.Ф. » 15 ноя 2017, 06:13

Мәшһүр мәгърифәтче, галим, педагог Р.Фәхреддин хезмәтләрендә дә шундый юллар бар:
"Кешенең файдасыз сүзләрне куюы – иманы гүзәл булуының билгесе.
Буш фикерләр вә буш сүзләр белән шөгыльләнүгә караганда берәр төрле файдалы нәрсә белән шөгыльләнү, янәшә-тирәне чолгап алган нәрсәләрне танып белү, су вә һаваны, туфрак вә утны, үлән вә агачларны, ай вә йолдызларны өйрәнү, гомумән, табигать әхвәлләре белән таныш булырга тырышу яхшырактыр".
Сулейманов Р.Ф.
 
Сообщения: 264
Зарегистрирован: 27 окт 2015, 04:40

Re: Экологическое воспитание на уроках родного языка и ...

Сообщение Сулейманов Р.Ф. » 14 ноя 2017, 10:42

Табигатьне саклау темасына язылган әсәрләр исемлеге бай һәм төрле. Г. Тукай күп кенә шигырьләрендә җәнлекләрне, кошларны, бөҗәкләрне яратырга, аларга мәрхәмәтле, шәфкатьле булырга өнди, үзенең шигъри бизәкләре белән табигатьнең гүзәллеген ача. Табигатьнең матурлыгын, серлелеген Тукаебыз үзенең җаны, саф күңеле, йөрәк җылысы салынган шигъри юллары белән укучы җанына, аның күңеленә салучы, ныгытучы, мәңгеләштерүче.
"Кая барсам, кайда торсам, нишләсәм дә,
Хәтеремдә мәңге калыр туган җирем".
(Г. Тукай. "Туган авыл")

"Су анасы", "Шүрәле" әсәрләрендә баланы гаҗәеп табигать дөньясына алып керә. Матурлык дөньясын тою балаларда гүзәллеккә омтылу хисе уята. Бу әсәрләр аша балаларда кешегә, аның акылына, зирәклегенә, хәйлә катнаш тапкырлыгына, кыюлыгына, батырлыгына соклану хисе уяна. Ә хисләр, хыяллар дөньяны танып белүнең башлангычы ул.
Сулейманов Р.Ф.
 
Сообщения: 264
Зарегистрирован: 27 окт 2015, 04:40

Re: Экологическое воспитание на уроках родного языка и ...

Сообщение Габитова З.Г. » 14 ноя 2017, 08:50

Хөрмәтле туған тел уҡытыусылары! Һеҙҙе "Туған тел һәм әҙәбиәт дәрестәрендә экологик тәрбиә биреү" темаһы буйынса Интернет-педсоветта көтөп ҡалабыҙ. Был проблема кешелек йәмғиәтендә һәр ваҡыт көнүҙәк проблемаларҙың береһе булып ҡала. Беҙҙең туған әҙәбиәт дәрестәрендә тәбиғәтте һаҡлау, экология проблемаһы һәр дәрестә яҡтыртыла. 2017 йыл "Экология йылы" булараҡ, беҙ был теманы тағы ла киңерәк яҡтыртабыҙ. Һеҙ, хөрмәтле туған тел уҡытыусылары, һәр ваҡыттағыса беҙҙең Интернет-педсоветта әүҙем ҡатнашырһығыҙ, экологик тәрбиә буйынса үҙ тәҡдимдәрегеҙ. фекерҙәрегеҙ менән уртаҡлашырһығыҙ һәм үҙегеҙҙең өлгөлө дәрес һәм дәрестән тыш методик эшкәртмәләр менән бүлешеүегеҙҙе теләйбеҙ.
Габитова З.Г.
 
Сообщения: 822
Зарегистрирован: 23 янв 2012, 03:17

Re: Экологическое воспитание на уроках родного языка и ...

Сообщение Сулейманов Р.Ф. » 14 ноя 2017, 07:05

Халкыбызда табигать күренешләре, ел фасыллары, бөҗәк, кош, җәнлекләр турында күпме табышмак, әйтем, сынамыш, бәйрәм-йолалары бар. Экологик белем һәм тәрбия бирүгә кагылган мәкаль-әйтемнәрне еш очратырга мөмкин. "Кул пычранса, су белән юарсың, Су пычранса, ни белән юарсың". Халкыбыз су турында нинди зирәк фикер әйткән. “Бер агачтан мең шырпы ясап була, бер шырпы белән мең агачны яндырып була”. Әлеге әйтем урманнарны саклау, яңгын булдырмау максатыннан чыгарылган. “Агачның тамырына балта чабып, яфрагы белән дус булма”. Бу әйтемнең эчтәлеге табигый ресурслардан файдаланам дип, табигатькә зыян китерүне күздә тота. Үләннәр белән дәвалануның файдасы турында хәзер бик күп сөйлиләр. Халкыбызда моның турында да бик уңышлы гына әйтем бар. “Каен себеркесе хан кызын терелткән”. Халык элек-электән үк җирне кадерләгән, үзен туендыручы итеп санаган, шуңа күрә аны саклау турында күп кенә әйтемнәр дә булдырган. Мәсәлән, “Җиргә төкергән, үзенә төкергән” “Кеше үз гомерендә ун төп агач утыртырга тиеш” дигән халык әйтеме табигатьне барлык кеше дә сакларга һәм үстерергә тиеш икәнлекне дәлилли.
Сулейманов Р.Ф.
 
Сообщения: 264
Зарегистрирован: 27 окт 2015, 04:40

Re: Экологическое воспитание на уроках родного языка и ...

Сообщение Шамиль Раилевич » 14 ноя 2017, 06:11

Экологическая воспитание на ряду с экологической безопасностью, главная цель, которой познакомить с правилами, бережное отношения к природе.
Шамиль Раилевич
 
Сообщения: 2
Зарегистрирован: 14 ноя 2017, 04:24

Re: Экологическое воспитание на уроках родного языка и ...

Сообщение Наргиза Галимьяновна » 14 ноя 2017, 06:06

Добрый день, уважаемые учителя! Чистота-залог здоровья! Задачей на уроках родного языка и литературы на экологическую тему: Научить детей бережно относиться к природе, так как человек тесно связан с ней и зависит от её состояния. Формировать ответственное отношение к окружающей среде. Воспитывать любовь к природе. Приводить примеры доброго, бережного отношения к природе. Приводить примеры экологических проблем в нашем населенном пункте.
Наргиза Галимьяновна
 
Сообщения: 1
Зарегистрирован: 14 ноя 2017, 04:23

Re: Экологическое воспитание на уроках родного языка и ...

Сообщение Альбина Салаватовна » 14 ноя 2017, 05:48

Учим ежедневно экономить воду,не мусорить .Воспитываем детей через поговорки,стихи, песни.. Воспитание гуманного отношения к природе (нравственное воспитание);
– формирование системы экологических знаний и представлений (интеллектуальное развитие);
– развитие эстетических чувств (умения увидеть и прочувствовать красоту природы, восхититься ею, желания сохранить её).
– участие детей в посильной для них деятельности по уходу за растениями и животными, по охране и защите природы.
Альбина Салаватовна
 
Сообщения: 1
Зарегистрирован: 14 ноя 2017, 04:27

Re: Экологическое воспитание на уроках родного языка и ...

Сообщение Шамиль Раилевич » 14 ноя 2017, 05:46

Чисто не там, где убирают!
А там, где не сорят.
Экологическое воспитание содержит правила по отношению человека к природе! В большинстве случаях изменения в природе происходят благодаря человеческому фактору!
Шамиль Раилевич
 
Сообщения: 2
Зарегистрирован: 14 ноя 2017, 04:24

Re: Экологическое воспитание на уроках родного языка и ...

Сообщение Розалия Талиповна » 14 ноя 2017, 05:45

Экологическое воспитание детей — это не только готовность беречь природу, но и формирование основ нравственности.
Получение новых знаний об окружающем мире, происходящих в нем процессов и обитающих рядом с человеком живых организмах способствует развитию интеллекта.
Способность ощущать красоту природы развивает эстетическое чувство.
Наблюдения за природными явлениями, растениями, животными развивают внимание, способность концентрироваться, память.
Уход за растениями и животными помогает воспитать аккуратность и ответственность, отзывчивость и умение сострадать.
Розалия Талиповна
 
Сообщения: 1
Зарегистрирован: 14 ноя 2017, 04:23

Re: Экологическое воспитание на уроках родного языка и ...

Сообщение Сулейманов Р.Ф. » 14 ноя 2017, 05:27

ХХI нче гасырга без глобаль экологик проблемалар белән бергә кердек.Кеше үзен табигатьнең хуҗасыдай тоеп табигатькә каршы чыкса да, бүген ул үзен табигатьнең бер кисәкчеге икәнен ниһаять таныды. Табигать шулкадәр камил система - анда бер генә артык һәм ким әйбер дә юк. Бары табигать белән бер гармониядә яшәү, аның кануннарына буйсыну гына кешелек цивилизациясен саклап калуның бердәнбер юлы булачак.
“Табигать кочагында яшәү, аны күреп тору, аның белән сөйләшү – бәхет” дип язган Л.Толстой Әйдәгез, башта “Табигать” сүзенең мәгънәсен ачыклыйк. Аның берничә мәгънәсе бар.
1. Кешене чолгап алган, аның эчтәлегеннән тыш барлыкка килгән табигый материаль дөнья. Җир планетасы.
2. Билгеле бер урынның җир-сулары, үсемлек һәм хайваннар дөньясы яки һавасы-климаты.
3. Өстен көч, тәңре мәгънәсендә.
4. Характер.

Табигать-анабыз безне туендыручы, яшәргә көч-дәрт бирүче дә. Кеше нинди генә катлаулы машиналар уйлап чыгармасын, барыбер, туу, тереклек итү өчен җир, су, һава, кояш кирәк.
Сулейманов Р.Ф.
 
Сообщения: 264
Зарегистрирован: 27 окт 2015, 04:40

Пред.След.

Вернуться в Экологическое воспитание на уроках родного языка и литературы

Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 0

cron